50 let "off the wall": historie značky Vans v obrazech

Kalifornská značka Vans oslaví příští rok půl století své existence. Příběh kultovních skejťáckých bot Vans může nabídnout léta světového úspěchu, slepé uličky i nejistá období úvah nad tím, co dál a jestli vůbec pokračovat… Prostě všechno to, co by každý od historie jedné nejcennějších „malých“ amerických značek čekal! Steve Van Doren by o tom ostatně mohl vyprávět – a také vyprávěl:

Steve Van Doren je syn Paula Van Dorena, jednoho ze zakladatelů značky Vans. Tím druhým byl Paulův bratr James Van Doren, který vytvořil první charakteristický design bot (a bohužel zemřel v roce 2011). Zatímco Paul Van Doren se z vedení značky Vans stáhl už v devadesátých letech, jeho syn Steve úspěšně dovedl Vansky do nového tisíciletí. A jak to vlastně všechno začalo?

Přece v roce 1966 v kalifornském Anaheimu, to ví snad každý :-) Právě tam byla otevřena první továrna a obchod Vans, nabízející tenisky s vulkanizovanou podrážkou. To nebylo nic nového, takové boty už v Americe desítky let vyráběly značky Keds, Converse nebo Randy's – u posledně jmenované Paul Van Doren dokonce mnoho let pracoval. Věděl ale, že chce dělat boty jinak.

Paul a James Van Dorenovi sice měli nulový kapitál, staré obuvnické stroje a na krku rodiny s nejistou budoucností, nápady jim ale nechyběly. Jeden příklad za všechny: už od samého začátku byly v nabídce pánské, dámské i dětské boty Vans, s „dámami“ byl ale problém. Žádná z nabízených barev jim nebyla dost dobrá, růžová byla málo jasná, žlutá zase moc svítila… Jak z toho ven?

Bylo jasné, že není možné vyrábět celé série modelů v tolika barvách, protože by se nikdy všechny neprodaly. Značka Vans tedy zřejmě jako první na světě začala nabízet customizované boty – zákaznice si přinesla vzorek látky, ke kterému chtěla boty barevně sladit, a za mírný příplatek dostala přesně to, co si objednala. Spokojené byly obě strany a zároveň šlo o reklamu prakticky zadarmo.

Reklama byla pro novou značku samozřejmě životně důležitá, jenže marketing byl ze začátku opravdu problém, peněz bylo málo… Zato bot plné sklady! A tady přišel ke slovu další geniální nápad: stačilo využít vzrůstajícího zájmu o nový sport zvaný skateboarding, začít s dodávkou plnou bot objíždět první soutěže a zadarmo obouvat nejlepší jezdce. Kalifornie jich byla plná, stejně jako surfařů.

O botách Vans se díky tomu začalo psát ve sportovních časopisech a zájem o ně rostl. Také profesionální skate hvězdy tehdy ještě nebyly nijak přehnaně náročné, stačilo tedy k teniskám přidat pár set dolarů a třeba takový Stacey Peralta rád předváděl Vansky na soutěžích po celém světě. S ním i Christian Hosoi, Steve Caballero a další oldschooleři. Pak ale přišlo něco, co nikdo nečekal.

Na začátku osmdesátých let byla značka Vans sice úspěšná, ale přece jen lokální. Paul Van Doren se nikdy netajil tím, že se mu moc nechce zakládat další obchody mimo Kalifornii… To bylo ale ještě před tím, než se nazouvací boty Vans Slip-On „Checkerboard“ s černo-bílým šachovnicovým vzorem objevily ve filmovém trháku Zlaté časy na Ridgemont High (Fast Times at Ridgemont High).

Hulič a surfař Jeff Spicoli, kterého dokonale ztvárnil tehdy ještě neznámý Sean Penn, prochodil v nepřehlédnutelných Vanskách celý film. Ten se ostatně odehrává právě v Kalifornii, takže to bylo logické – surfařské boty tam s trochou nadsázky nosil každý. Úspěch filmu ale způsobil to, že Vansky najednou chtěli všichni a od roku 1982 se jich začaly vyrábět a prodávat miliony ročně.

Tak se vlastně jen díky šťastné shodě okolností dostaly boty Vans z Kalifornie do celé Ameriky a pak i do světa. Jenže ve snaze uspokojit poptávku se nejen zvyšoval objem výroby, ale také rozšiřoval sortiment – a to byla chyba. Do konce osmdesátých let totiž začala značka Vans vyrábět kromě bot pro různé sporty (třeba i pro breakdance!) také atletickou obuv… kterou ale nikdo nekupoval.

Nešlo jen o to, že v tomhle segmentu se Vansky prostě nemohly měřit se zavedenou nabídkou značek jako Puma, Adidas nebo Nike. Velkou roli v konečném neúspěchu sehrálo i to, že se atletické boty vyráběly z důvodu snížení nákladů a nedostatku vlastních strojů v Číně – zákazníci ovšem byli zvyklí na to, že Vans je tradiční americká značka a chtěli jen to, co dostávali už od roku 1966.

Nevhodně zvolená strategie nakonec přivedla rodinnou značku až na pokraj bankrotu, ze kterého se ji bratrům Van Dorenovým podařilo dostat až na začátku devadesátých let. Pak už se rozhodli s experimenty přestat a o to víc pečovat o své cenné spojení se skateboardingem jako takovým. Pro začátek třeba zrekonstruovali několik opuštěných skate parků a otevřeli je pro veřejnost.

Značka Vans také začala podporovat různé akce, spojené se skate subkulturou. Nejznámější je asi putovní hudební festival Vans Warp Tour, který každý rok navštíví stovky tisíc lidí, nebo mezinárodní soutěž Vans Bowl-a-Rama. Známí jezdci jako Tony Trujillo, Chima Ferguson nebo Tony Alva dali vzniknout svým vlastním signature kolekcím bot Vans, ale to ještě pořád nebylo všechno.

V roce 2001 natočil Stacey Peralta (první „reklamní“ rider, o kterém se píše o kus výš) dokument Dogtown and Z-Boys o počátcích skateboardingu tak, jak ho on sám jako člen legendárního skate týmu Z-Boys neboli Zephyr Competition Team zažil na vlastní kůži. Značka Vans přispěla na vznik filmu téměř milionem dolarů a díky tomu vzniklo uznávané dílo historické hodnoty.

Počátek nového tisíciletí ostatně znamenal pro skateboarding vlnu nového zájmu, kterou posílil hlavně skvělý film Legendy z Dogtownu (Lords of Dogtown, 2005). V něm už sice slavné skate průkopníky hrají profesionální herci, scénář ale napsal opět Stacey Peralta a jde tak vlastně o „beletrizaci“ jeho dokumentu, určenou už nejen pro skalní fanoušky. Tyhle filmy byste rozhodně měli vidět!

Dnes už sice značku Vans (spolu s další surfařskou legendou Reef) vlastní americká společnost VF Corporation, syn zakladatele Steve Van Doren ale v jejím vedení zůstal. Vansky jsou díky tomu stále v těch nejlepších rukách a daří se jim jako v nejlepších časech. Kromě skateboardingu teď Vans podporuje hlavně freestyle BMX, snowboarding a samozřejmě surfing, na tom se také nic nezměnilo.

Je prostě naprosto jisté, že se Vansky svého kulatého výročí dožijí ve zdraví a plné síle. Padesát let! Asi nikdo si tehdy v roce 1966 nedokázal představit, že vzniká legenda takového významu. U nás v České republice se sice skate boty Vans začaly objevovat až po roce 1990 a ještě ne v plném sortimentu, ale stejně: díky, že jsme mohli být při tom! Některé věci si prostě zaslouží úspěch.